Hoe kun je (stress) ontladen?

Wanneer je een gevoelig zenuwstelsel hebt, pik je sneller (negatieve) energie uit je omgeving. (Sommigen mensen gebruiken hier de term HSP voor maar ik weiger mezelf of cliënten te labelen)
Je kent waarschijnlijk de ervaring wel dat je ergens naartoe gaat of met iemand samen bent en je begint je slechter, of juist beter te voelen.
Je hebt op social media gekeken en je voelt je prikkelbaar.
Je hebt naar het nieuws geluisterd en voelt je daarna somber.
Na een half uur winkelen ben je het zat en heb je totaal geen zin meer om iets te passen.

Hoe gevoeliger je bent, hoe meer verschillende energiestromen je voelt.
Wanneer je van jezelf weet dat je een gevoelig zenuwstelsel hebt is het belangrijk dat je leert om ‘bij jezelf te blijven’ zonder dat je je gevoeligheid hoeft op te geven.
Want gevoeligheid is een kostbaar geschenk.
Zonder gevoeligheid loop je ook een heleboel mis.
Want als je bijvoorbeeld geen verdriet kunt voelen, kun je ook niet voelen hoe erg je iemand mist.
Of als je geen boosheid kan voelen, weet je ook niet wat je niet wilt.
In feite krijg je door gevoeligheid een kleurrijk leven.

Wist je dat elke vorm van verslaving een poging is om onze gevoelens te onderdrukken en te ontlopen?

De oplossing tot het niet absorberen van (negatieve) energie ligt dus niet in het ongevoelig worden.
Één van de dingen die je kunt doen is leren te de opgepikte energie te ontladen.

8 tips wat je kunt doen en wat anderen lezers doen om (stress) te ontladen?
(Lezers bedankt voor de tips)

  • In de tuin werken en wandelen in de natuur.
    Werken in de tuin werkt stress verlagend en is goed om weerstand op te bouwen.
    En tegelijkertijd ben je lichamelijk lekker actief bezig.
    Ook kregen we de tip binnen om heel hard te mopperen op het onkruid en uiteindelijk te genieten van het verwijderen ervan.
    Groen werkt ontspannend.
    Ons cortisolniveau wordt lager als we in de natuur zijn.
    De natuur is eigenlijk een poort naar het NU.
    En in het NU is er meestal niet zoveel aan de hand.
  • In zout water baden en douchen.
    Het liefst ontladen in de zee.
    Zeewater heeft een vergelijkbare samenstelling als ons bloedplasma en bevat dezelfde 84 vitale elementen die ook in het menselijk lichaam aanwezig zijn.
    Denk aan vitaminen, mineralen zouten, spoorelementen en aminozuren.
    Magnesium, lithium en broom in zeewater zijn kalmerende elementen.
    Lithium is bijvoorbeeld een vervanger van zout die gebruikt wordt bij de behandeling van depressie.
    Magnesium helpt om te ontspannen en stress verminderen. Het wordt ook wel het ‘anti-stress mineraal’ genoemd.
    Heb je niet de mogelijkheid om vaak naar de zee te gaan, maak dan je eigen mini zee in een (voeten)bad.
  • Dansen en schudden etc.
    Trauma, stress, energie van andere mensen, een ongeluk, enge beelden worden opgeslagen in het lichaam.
    Dit gebeurt volautomatisch en onbewust.
    Wanneer deze energie gestagneerd raakt in het lichaam, dan krijgen we klachten.
    Veelal vage klachten.
    Door de vastgezette energie weer in beweging te krijgen, kan het ontladen.
    Dieren doen dit ook in de natuur. Als een konijn achterna gezeten is door een vos en hij ontsnapt, dan schudt hij zich daarna uit.
    Het dier slaat dus geen trauma op en bevrijd zichzelf van een vecht, vlucht of verstijf toestand.
    Zo kan dansen, schudden en wiegen je helpen om te ontladen en stress te verminderen.
    Wil je meer weten over trauma release check de website: www.traumahealing.nl
  • Dagelijks bewegen. (spelen met je kids)
    Wat dacht je van een trampoline park en hier niet aan de kant gaan zitten maar lekker mee gaan springen.
    Veel volwassenen zijn het kind in zichzelf verloren maar dat hoeft niet altijd zo te blijven.
    Je hebt elke dag de kans om opnieuw te beginnen.
    Beetje bij beetje je comfort-zone vergroten.
    Je schaamte overwinnen en weer spelen in de speeltuin?
    In de golven springen in de zee en je niet druk maken om hoe je haar zit?
    Op je blote voeten door de natuur lopen?
    Je zorgen uitblazen in de bellen met een bellenblaas?
    Just give it a try!
  • Schrijven en informatie dieet.
    We leven in een tijdperk waar een overvloed is aan prikkels en kunnen 24 uur per dag in verbinding staan met de wereld om ons heen.
    Het leven gaat in de hoogste versnelling en ondanks dit heerlijke tijdperk zijn we niet vervuld.
    We zitten vol maar zijn niet gevoed.
    Tijd om stil te worden en deze stilte toe te laten en niet te vullen met scrollen op je telefoon en nieuws kijken?
    Ga schrijven!
    Via schrijven in je dagboek wordt je uitgenodigd om stil te staan bij wat belangrijk is voor jou en kun je weer leren vertrouwen op de wijsheid van je eigen hart.
    Schrijven is mentaal ontladen op papier.
    Schrijven brengt helderheid, rust in je hoofd en je krijgt alles beter op een rijtje.
    In een dagboek kun je ongecensureerd schrijven over je emoties, verwarring, oordelen en geluksmomenten.
    Wanneer je achteraf in je dagboek leest zul je sneller de momenten herkennen wat er niet goed ging en hoe jij daaruit kwam.
    Je kunt iets van je af schrijven maar ook naar je toe schrijven.
    Wat wil je wel in je leven?
  • Heel hard zingen/ geluid geven tijdens het stofzuigen, onder de douche of autorijden.
    Uit diverse onderzoeken is gebleken dat zingen goed is om je weerstand te verhogen en bijzonder goed om (stress) te ontladen.
    Door het zingen worden je longen en hart aan het werk gezet. Je lichaam gaat endorfines produceren, welke zorgen voor een goed gevoel.
    Ook het plezier in zingen werkt stress verlagend.
    Ik moet je eerlijk bekennen dat ik regelmatig op de vrolijke liedje van K3 keihard meezing in de auto.
  • Negatieve emoties loslaten.
    Het is belangrijk dat je aan jezelf werkt, vanuit liefde voor jezelf.
    Vaak hebben we last van oude overtuigingen en oude pijn die ons dagelijks leven nog steeds beïnvloeden.
    Wanneer je meeresoneert op een anderen mensen is het goed om uit te zoeken wat van jou is en wat van een ander is.
    Als iets je raakt, dan weet je dat er ook iets aangeraakt wordt in jezelf.
    Los dat op! Het maakt je minder gevoelig om met dat thema mee te trillen.
    Een lange periode kon ik gemakkelijk gedachten oppikken van anderen mensen om me heen.
    Ik werd er gek van en wilde kost wat kost bewijzen dat ik gelijk had en dat het hun gedachten over mij waren die ik voelde.
    Door te ontrafelen wat mijn gedachten over mezelf zijn en mijn zelfvertrouwen te vergroten werd ik hier minder gevoelig voor.
    Want wat je denkt wat een ander van je denkt, denk je zelf. De enige die hier een verandering kan maken ben jij.
    Door het opruimen van je eigen ‘shit’ tril je minder mee op de emotionele ‘shit’ van de ander.
  • Energetisch ontladen.
    Ooit eens een huiskamer ingelopen waar net een ruzie was geweest?
    Een heleboel mensen kunnen dit voelen.
    Regelmatig jezelf en je huis reinigen is dus heel fijn om te doen.
    Je kunt dit doen door salie in huis te halen, ook wel smudgen genoemd of met essentiële olie aan de gang te gaan.
    Maak van je huis een heilige ruimte.
    Beschouw je lichaam als tempel, je moet er tenslotte je hele leven in wonen.

Conclusie:

Verbind je met jezelf en de natuur, want je bent de natuur.
Of het nu om lichaamsbeweging gaat, het stromen van het water, het branden van het vuur, het onderzoeken van vastgezette emoties, geluid geven aan wat je voelt, schrijven, spelen, wandelen etc, het gaat over in beweging komen, actie nemen.
En soms is de actie die je neemt, stil zijn en niets doen, zodat je de fluisteringen van een volgende te nemen actie kunt horen.

Luister hier naar: 
Steven Spielberg – Listen To The Whisper“Be ready to hear what whispers in your ear”.

Liefs,

Janina Louise


Tips van lezers in willekeurige volgorde:
Marijke Brouwer- Mulder
Marit Bizzy Bodhi,
Macha Dankaarts
Marije Wildschut
Maaike Buis
Marloes Engelhart
Jamie van der Wulp
Arwenstagram

Jouw naam ook in een volgend blog?
Volg me op social media en reageer op de volgende blogpost.
Leuk om van je te horen!

Jouw naam uit dit artikel?
Stuur me even een bericht.